El Nan

El Nan
El Nan

dimecres, 21 de febrer del 2018

L'era digital i els mitjans de comunicació prescindibles



Cada dia que passa estic més content de que la meva jubilació com a col·laborador, durant 24 anys, a El Periódico de Catalunya coincidís amb l’arribada del seu actual director. Durant aquells 24 anys anteriors vaig gaudir, per dir-ho d’alguna manera, de tres directors que malgrat les seves ideologies, com les té tothom, crec que van saber dirigir la publicació amb certa dignitat. Era una època en que a la facultat de Ciències de la Informació tothom portava El País sota el braç com a indicador de intel·lectualitat i de no estar relacionat amb un periodisme adreçat a les bases menys erudites.
El Periódico de Catalunya, des de sempre ha jugat al costat del federalisme espanyol, o sigui, el federalisme que una part del PSOE de Catalunya (notis que no escric PSC, perquè crec que fa molts anys que va deixar d’existir) encara ens vol vendre.
Tots els directors que van passar pel diari durant els meus 24 anys de col·laboracions, Enrique Arias Vega, Antonio Franco Estadella i Rafael Nadal i Parera, sempre els vaig considerar prou íntegres i compromesos amb el Codi Deontològic del Col·legi de Periodistes de Catalunya.
Amb l’arribada de l’actual director, i especialment des de l’auge de l’ independentisme i l’inici de l’anomenat “procés”, les coses van anar canviant. Tots sabem que hi ha moltes maneres d’explicar el que passa. Un fet es pot explicar com una veritat a mitges o una mentida a mitges. Sabem que l’objectivitat al 100 per 100 no existeix, però d’això a la més barroera parcialitat hi ha un recorregut que pot ser molt curt. És quelcom semblant al que passa amb les enquestes, que es poden presentar depenent del que convingui. I aquí, la direcció actual de El Periódico de Catalunya ha jugat fort a favor d’interessos concrets.
No hi ha dubte que quan un té problemes, en aquest cas econòmics, fa el possible per sobreviure. L’endeutament  d’aquest mitja creix any a any i ja són varis els inversors que hi han posat calés. Cal dir que alguns han declinat la “invitació”, d’altres n’han sortit en veure el panorama. El tancament proper d’altres publicacions del grup editorial (Interviu i Tiempo) mostren que les finances no van gaire bé, i en part és per el dèficit de la premsa diària.
Un altre manera de intentar ajudar a les publicacions deficitàries afins al poder és amb la publicitat institucional (llegeixis subvencions encobertes) o obligant a certes grans empreses, que necessiten estar a bé amb el “gobierno” de torn, a posar els seus anuncis en aquests diaris o revistes.
El resultat de tot això ha estat que donada la línia editorial i periodística de El Periódico de Catalunya, les vendes han tingut un fort descens i el anunciants no institucionals i no compromesos amb qui mana, estant sortint del diari. Això ha obligat a fer retallades de sou on els mateixos treballadors han reconegut que la mala trajectòria de la publicació és deu a la política de la direcció.
Un és molt lliure de tenir la ideologia que vulgui i d’escollir servir als interessos d’altri, però quan aquesta afecta a la realitat que es vol transmetre el públic també fa la seva elecció, i més en l’era digital, on no hi ha cap mitja informatiu imprescindible.